Tuesday, March 24, 2009

kanak2 dan sakit jiwa

assalamulaikum..

marilah kita sama2 belajar sambil mendalami pesakit2 yg kurg bernasib baik..bersyukurlah kita yg dikurniakan aqal sempurna dan kesihatan tubuh badan untuk melakukan amal ibadah..

allahumma afini fi badani
allahumma afini fi sam'i
allahumma afini fi basari

Tetralogy of Fallot

4 cardinal features (SHOP)

· VSD
· Hypertrophy of right ventricle
· Overriding aorta
· Pulmonary stenosis

Symptoms

· Diagnosed antenatally or murmur in the 1st or 2nd month of life
· Hypercyanotic spells – tissue acidosis with severe hypoxia, SOB, pallor with inconsolable crying and blue face which can cause MI/CVA
· Severe cyanosis
· Squatting on exercise

Signs

· Clubbing of fingers and toes
· Loud harsh ejection systolic murmur at LSE
· Single second heart sound
· When pulmonary obstruction is increased with murmur shorten and cyanotic increase

Ix

· CXR – in older child, boot shaped (R ventricular hypertrophy), pulmonary artery ‘bay’, decreased pulmonary vascular markings, reduced pulmonary blood flow
· ECG – normal at birth, RVHt when older
· Echo – small/stenosed pulmonary artery

Mx

· Medical
· Corrective surgery at 6 months
· Closing VSD and relief R ventricular flow obstrxn with artificial patch
· If very cyanosed – shunt to increase pulmonary blood flow; artificial tube betw subclavian artery and pulmonary artery or balloon dilatation of RV outflow tract
· >15 mins hypercyanotic spells; sedation with morphine, propanolol as peripheral vasoconstrictor, bicarbonate to correct acidosis

Personality Disorder

Personality- traits/characteristics of an individual as shown in ways of behaving in a wide variety of circumstances. It is not diagnosed in adolescent/ young adults as potential major change is still present.

Personality types
(a) Affective (cyclothymic) - persistent anomalies of mood ; depressive, euphoric or alternating
(b) Explosive – instability of mood, liable to sudden irritability, anger, impulsive
(c) OCD – extremely cautious, conscientious, rigid, perfectionist, vacillating and doubting
(d) Paranoid - Sensitive and blaming others / aggravating preoccupation with personal rights
May have ‘overvalued ideas’ but no psychotic features
Touchy and suspicious, don’t make friends easily
Jealous, stubborn, argumentative
(e) Schizoid – extreme reserve, shyness, aloofness, may be eccentric behavior
(f) Asthenic – passive dependent, lack of resilience and mental vigor
(g) Hysterical – shallow, labile affective features, over dependence on others, erratic relationships
(h)Borderline personality disorder – persons who show instability in a variety of areas, including interpersonal behavior, mood and self image
(i) Anti social (psychopathic) - persistent antisocial behavior with lack of sympathetic feeling/remorse

selamat belajar~!

Tuesday, March 17, 2009

cinta ku~



akan kami buktkan ....
akan kami laksanakan sunnah mu yang terbesar ya Rasullulah..
mari semua...
JOM TIRU RASULLULLAH!!!

Monday, March 16, 2009

Assalamualaikum
Saya tujukan poster testimonial ini kepada semua penghuni blog ini.

regards,

tulip segar

Tuesday, March 10, 2009

Dandelion Putih

Menjalani rotation Palliative Care memang lain daripada yg lain. Jika Cardiovascular Module dan Acute Care Module dipenuhi dengan doktor-doktor yg bergegas ke sana ke mari mencuri masa yang dirasakan tak pernah cukup, ditambah dengan pesakit yg perlu didatangi dengan segera untuk diambil darah, dicuci ulcer [baca: debridement] atau pun diusung ke wad atau ke bilik bedah tanpa lengah [baca: operation theatre], suasananya memang seperti langit dengan bumi.

Palliative care membawa saya ke suatu alam yang sunyi, tenang malah setiap butir kata yg dituturkan oleh doktor dengan doktor atau doktor dengan pesakit sungguh lemah lembut seumpama kuntum bunga dandelion putih yang terbang ringan ke mana jua arah yang dibawa bayu. Sepoi-sepoi bahasa. Sayu.

Sungguh, jika mahu mengenal nilai setiap saat yang ada dalam hidup insyaAllah Palliative care boleh membantu anda. Sesi mengunjungi pesakit [baca: ward round] pertama di Palliative care membawa saya menemui wajah-wajah tabah yang seakan ada kekuatan dari dalam yang dipegang utuh tanpa mahu dilepaskan.

Seorang pesakit lelaki awal 50-an, tidak merokok, tidak minum alkohol, tinggal berseorangan dan bekerja sebagai seorang petani [baca: farmer] telah didiagnos dengan Stage IV Prostate Cancer with Bone Metastasis and concurrent Farmer's Lung. Jika minggu sebelumnya dia dikatakan kelihatan seumpama sudah tiada harapan lagi, kini dia dilihat sungguh ceria dengan sinar kesabaran terpancar dari matanya.
"I'm not giving up, i'm never going to give up"
Kata-kata itu menyelinap masuk ke sanubari saya tatkala mendengarkannya, subhanallah betapa kuat insan ini. Sesungguhnya dengan qada' dan qadar Allah Dia jugalah yang menyuntikkan kesabaran dan Dia jugalah yang menarik balik segala nikmat yang pernah dianugerahkan. Justeru setiap detik yang ada dan setiap waktu yang tersisa tidak seharusnya kita biarkan berlalu tanpa guna, kerana masa depan kita belum tahu hujung cerita.
"Sesungguhnya urusan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu Dia hanya berkata kepadanya "Jadilah!" Maka jadilah sesuatu itu. Maka Maha Suci [Allah] yang di tangan-Nya kekuasaan atas segala sesuatu dan kepadaNya kamu dikembalikan"

[Yasin, 36:82-83]



"Katakanlah, "Siapakah yang dapat melindungi kamu dari [ketentuan] Allah jika Dia menghendaki bencana atasmu atau menghendaki rahmat untuk dirimu?" Mereka itu tidak akan mendapatkan pelindung dan penolong selain Allah."

[Al-Ahzab, 33:17]


-Nurul.Iman-

'I WILL NOT WEAR HIJAB, NO MATTER WHAT!'

I would like to share this email sent by a friend...

"I'm so tired."
"Tired of what?"

"Of all these people judging me."
"Who judged you?"

"Like that woman, every time I sit with her, she tells me to wear hijab."
"Oh, hijab and music! The mother of all topics!"

"Yeah! I listen to music without hijab…haha!"
"Maybe she was just giving you advice."

"I don't need her advice. I know my religion. Can't she mind her own business?"
"Maybe you misunderstood. She was just being nice."

"Keeping out of my business, that would be nice..."
"But it's her duty to encourage you do to good."

"Trust me. That was no encouragement. And what do you mean `good` ?"
"Well, wearing hijab, that would be a good thing to do."

"Says who?"
"It's in the Quran, isn't it?"

"Yes. She did quote me something."
"She said Surah Nur, and other places of the Quran."

"Yes, but it's not a big sin anyway. Helping people and praying is more important."
"True. But big things start with small things."

"That's a good point, but what you wear is not important. What's important is to have a good healthy heart."
"What you wear is not important?"

"That's what I said."
"Then why do you spend an hour every morning fixing up?"

"What do you mean?"
"You spend money on cosmetics, not to mention all the time you spend on fixing your hair and low-carb dieting."

"So?"
"So, your appearance IS important."

"No. I said wearing hijab is not an important thing in religion."
"If it's not an important thing in religion, why is it mentioned in the Noble Quran?"

"You know I can't follow all that's in Quran."
"You mean God tells you something to do, you disobey and then it's OK?"

"Yes. God is forgiving."
"God is forgiving to those who repent and do not repeat their mistakes."

"Says who?"
"Says the same book that tells you to cover."

"But I don't like hijab, it limits my freedom."
"But the lotions, lipsticks, mascara and other cosmetics set you free?! What's your definition of freedom anyway?"

"Freedom is in doing whatever you like to do."
"No. Freedom is in doing the right thing, not in doing whatever we wish to do."

"Look! I've seen so many people who don't wear hijab and are nice people, and so many who wear hijab and are bad people."
"So what? There are people who are nice to you but are alcoholic. Should we all be alcoholics? You made a stupid point."

"I don't want to be an extremist or a fanatic. I'm OK the way I am without hijab."
"Then you are a secular fanatic. An extremist in disobeying God."

"You don't get it, if I wear hijab, who would marry me?!"
"So all these people with hijab never get married?!"

"Okay! What if I get married and my husband doesn't like it? And wants me to remove it?"
"What if your husband wants you to go out with him on a bank robbery?!"

"That's irrelevant, bank robbery is a crime."
"Disobeying your Creator is not a crime?"

"But then who would hire me?"
"A company that respects people for who they are."

"Not after 9-11"
"Yes. After 9-11. Don't you know about Hanan who just got into med school? And the other one, what was her name, the girl who always wore a white hijab…ummm…"

"Yasmeen?"
"Yes. Yasmeen. She just finished her MBA and is now interning for GE."

"Why do you reduce religion to a piece of cloth anyway?"
"Why do you reduce womanhood to high heals and lipstick colors?"

"You didn't answer my question."
"In fact, I did. Hijab is not just a piece of cloth. It is obeying God in a difficult environment. It is courage, faith in action, and true womanhood. But your short sleeves, tight pants…"

"That's called `fashion`, you live in a cave or something? First of all, hijab was founded by men who wanted to control women."
"Really? I did not know men could control women by hijab."

"Yes. That's what it is."
"What about the women who fight their husbands to wear hijab? And women in France who are forced to remove their hijab by men? What do you say about that?"

"Well, that's different."
"What difference? The woman who asked you to wear hijab…she was a woman, right?"

"Right, but…"
"But fashions that are designed and promoted by male-dominated corporations, set you free? Men have no control on exposing women and using them as a commodity?! Give me a break!"

"Wait, let me finish, I was saying…"
"Saying what? You think that men control women by hijab?"

"Yes."
"Specifically how?"

"By telling women how and what to wear, dummy!"
"Doesn't TV, magazines and movies tell you what to wear, and how to be`attractive' ?"

"Of course, it's fashion."
"Isn't that control? Pressuring you to wear what they want you to wear?"

[Silence]
"Not just controlling you, but also controlling the market."

"What do you mean?"
"I mean, you are told to look skinny and anorexic like that woman on the cover of the magazine, by men who design those magazines and sell those products."

"I don't get it. What does hijab have to do with products."
"It has everything to do with that. Don't you see? Hijab is a threat to consumerism, women who spend billions of dollars to look skinny and live by standards of fashion designed by men…and then here is Islam, saying trash all that nonsense and focus on your soul, not on your looks, and do not worry what men think of your looks."

"Like I don't have to buy hijab? Isn't hijab a product?"
"Yes, it is. It is a product that sets you free from male-dominated consumerism. "

"Stop lecturing me! I WILL NOT WEAR HIJAB! It is awkward, outdated, and totally not suitable for this society ...Moreover, I am only 20 and too young to wear hijab!"
"Fine. Say that to your Lord, when you face Him on Judgment Day."

"Fine."
"Fine."

[Silence]
"Shut up and I don't want to hear more about hijab niqab schmijab Punjab!"

[Silence]
She stared at the mirror, tired of arguing with herself all this time.
Successful enough, she managed to shut the voices in her head, with her own opinions triumphant in victory on the matter, and a final modern decision accepted by the society - but rejected by the Faith:
"Yes!" - to curls on the hair - "No!" - to hijab.

"Nay! You prefer the life of this world; While the hereafter is better and more lasting."
[Noble Quran 87:16-17]

"You are the best community (Ummah) raised up for (the benefit of) humanity; enjoining what is right and forbidding what is wrong and believing in Allah."
[Noble Quran 3:110]

sakaratul maUT~

Monday, March 9, 2009

...sebuah kisah benar tentang pengalaman seorang sahabat..moga dapat diambil iktibar..

AKU YANG PERNAH BERGELAR GURU A.K.A SIR

‘Lan, Mama dah carikan kerja untuk hang. Jadi cikgu kat sekolah kawan Mama. Mau?’ tanya mak aku semasa kami dalam kereta, pulang ke Kedah dari kolej setelah aku tamat belajar di situ sekitar tahun 2004.

Aku memandang kosong ke luar tingkap kereta. Warna merah senja masih lagi di langit, belum pudar. Cantik!

‘Ma, malaih lah. Kalau boleh oghang nak gheja macam adik, jadi maintainer kat kelab bowling kat City Plaza tu. Best sket,’ aku menjawab malas sambil mataku menjeling adikku di sebelah.

Fikirku, bolehlah kami keluar petang ke tempat kerja, dan balik awal pagi. Sambil-sambil tu bolehlah merewang ke tengah-tengah bandar Alor Setar sebelum balik ke rumah. Bila lagi?

‘Hang jangan nak menggatai. Mama dah habaq dah kat Cikgu Cek Puteh. Esok lusa hang pi daftaq kat sekolah tu,’ mak aku membantah.

‘Laa..ingatkan nak bagi option tadi. Rupa-rupanya arahan mandatory,’ cetus hati aku.

Merah senja di luar tingkap makin pudar. Lebuh raya PLUS nampak kosong. Seperti fikiran aku yang kosong.

Apa aku nak buat kat sekolah tu nanti? Dah la kena mengajar Bahasa Inggeris. Tingkatan 4 ngan 5 plak tu. Sastera lagi. Mampoih. Hati aku terus merungut tak puas hati. Tapi apa boleh buat, arahan mandatory.

Habis takat tu..

Bermula episod diri aku diberi peluang mengenali sendiri apakah erti perjuangan memartabatkan anak bangsa dari kaca mata seorang guru, yang dikerah mendidik pelajar luar bandar. (kalau boleh aku katakan, sekolah

Yang aku pergi ini adalah sekolah yang lagi luar daripada luar bandar. Maknanya sangat sangat terpencil).

Aku menjadi cikgu ganti, menggantikan seorang guru lain yang cuti bersalin. Dan sekali sekala aku masuk ke kelas-kelas tingkatan yang lain, menjenguk apa yang pelajar-pelajar di sana sedang buat sewaktu ketiadaan guru.

Biar aku ceritakan...

Episod 1:

Biasalah, sesi perkenalan menjadi modal utama untuk cikgu baru macam aku untuk skip hari pertama daripada kena mengajar. Ni yang berlaku di sebuah kelas tingkatan 5 Sains 1.

‘Ok class, My name is Azlan. Your new English teacher here, for 2 months..bla..bla..bla. Now I would like to know each of you before I begin my lesson. Please state your name, ambition and where u are from. Ok, let us start from you on the right.’

‘Err, sir. Saya tak pandai cakap Inglis. Bahasa Melayu boleh dak?’

Aku jawab, ‘Cuba, takpa salah pun. Saya pun bukan pandai cakap Omputih.’

‘I is Syahrul. Yang lain saya tak gheti sir.’

‘Ok takpa, teruskan. Saya tanya tadi cita-cita dan tinggai kat mana.’

Dalam hati ‘Mampoih, macam mana aku nak mengajaq dalam BI ni? Kalau kelas 5 sains 1 pun tak berapa gheti BI?’

Episod 2:

Ada satu hari tu, aku kena masuk ke kelas tingkatan satu. Cikgu yang sepatutnya berada dalam kelas tu tak datang. Sekali lagi, sesi berkenalan, sebab aku memang tak disuruh mengajar pun.

‘Nama saya Cikgu Azlan. Saya masuk mai ganti cikgu Sharifah. Saja nak berkenalan dengan kamu semua. Soghang-soghang bangun dan habaq nama dgn cita-cita. Hah kamu, mula’.

‘Nama saya Rosdi. Cita-cita nak jadi..emm..perbaik gheta. Pak saya ada kedai pomen gheta kat pekan’.

‘OK takpa, kamu.’ Aku menuding pada seorang pelajar yang berdiri di pintu, gaya macam nak lari keluar dari kelas.

‘Saya?’ ‘Namaku Nazim. Cita-citaku nak jaga lemu pak ku (memang disebut LEMU, bukan lembu). Jawab Nazim serius dalam loghat Kedah hulu yang pekat. Lembu pun kedengaran lemu. Saya diganti dengan ‘Ku’, bahasa diri kebiasaan bagi orang-orang kampung kat tempat aku.

‘Sebab apa nak jaga lembu?’

‘Ku tak tau dey. Pak ku banyak Lemu. Dia pun dok sughuh ku jaga lemu dia’.

‘Oo, ya ka?’. Aku menyetujui kata-katanya.

Dalam hati..bertuah betul orang bandar. Anak-anak semuanya bercita-cita tinggi. Nak jadi doktor..saintis. Paling koman pun Polis. Tapi kat sini, cukuplah kalau boleh warisi apa yang bapak depa ada. Mungkin depa ni masih naive. Tapi kalau dibandingkan dengan anak Bandar yang sebaya, depa ni jauh naive. Seolah-olah tiada langsung cita-cita.

Dan memang benar, pelajar-pelajar di sini memang datang ke sekolah bukan kerana ingin belajar. Tetapi kerana ingin berjumpa kawan-kawan. Itu sahaja dorongan mereka utk terus berada di sekolah dari jam 7.30 pagi hingga jam 2 petang. Dan peluang daripada kedatangan mereka ke sekolah itulah yang digunakan oleh guru-guru untuk menumpahkan ilmu yang sedikit buat bekalan anak bangsa ini. Lalu, bagaimana ingin mempunyai cita-cita?

Episod 3:

Aku diberi amanah untuk menanda kertas peperiksaan Bahasa Inggeris dan English in Science and Technology (EST). Tingkatan 4 dan 5. Untuk tingkatan 4, semua fail untuk 2 mata pelajaran yang aku tandakan tu. Untuk tingkatan 5, ada seorang 2 sahaja yang lulus atas pagar untuk EST. Untuk Bahasa Inggeris, ramai jugak yang lulus. Tetapi sekadar lulus. Tak lebih dari itu. Itu pun, aku kena jadi seorang pemeriksa yang sangat bermurah hati.

Bila ditanya kepada guru-guru lain tentang perkara itu, ‘Hah, besa la tu. Budak-budak sini bukan gheti BI. Lepa (Depa/mereka) bukan mau pun belajaq BI. Sabit tu (sebab tu) kalau hang tengok budak-budak yang ambik Sains dgn Math dalam BI kat sekolah ni semua tak luluih. Habuk pun takdak,’� kata seorang cikgu lelaki, sambil menghisap rokok daun yang digulung sendiri, sewaktu kami bersembang di kantin.

‘Kalau dulu, waktu dua-dua subjek ni lepa ajaq dalam BM pun student tak pandai. Ni pulak nak mengajaq dalam BI. Punah anak bangsa hang tau dak, Azlan. Lepa ni orang kampung. Satu hapa pun depa tak gheti. Lagi nak suruh belajaq dalam BI. Apa punya otak pun aku tak tau,’ sambung cikgu itu dalam nada kesal bercampur geram. Ada juak-juak meluat di mukanya.


‘PUNAH ANAK BANGSA’..terngiang lagi perkataan tu dalam fikiran aku sampai sekarang.


Episod 4:

Satu hari tu, aku masuk mengajaq BI kat dalam kelas tingkatan 4 Perdagangan. Ada 4 orang pelajar lelaki sewaktu aku sedang mengajar di depan, depa dok berkumpul 4 orang dalam satu bulatan kat belakang.

‘Tu kat belakang, hangpa tengah buat apa tu?’�

Aku dah tak cakap Inggeris lagi dah dalam kelas (Pelik kan. Mengajar bahasa inggeris dalam Bahasa Melayu. Tapi apa boleh buat... Payah. Susah. Kesian dengan mereka yang tak faham apa-apa.

Ada budak lain yang tolong jawabkan soalan aku tu, tapi dalam keadaan yang separuh berbisik, ‘Depa tengah main Sing-Kong Sir’.

‘Menatang apa tu?’ aku bertanya kehairanan.

‘Judi’(Sing-kong: lambung duit syiling, pastu pakat-pakat teka kepala ka ekoq. Sapa betoi dia dapat duit syiling tu).

‘Budak-budak kat belakang, baik hangpa berenti sebelum saya panggil PK HEM. Kalau tak mau belajaq, Hangpa dok diam-diam kat belakang. Tidoq!’ tegas aku dalam nada separuh bengang.

‘Ok sir,’ jawab seorang dari mereka dalam keadaan senyum. Aku hanya mampu geleng kepala dan teruskan pengajaran ‘Mari Mengenal Bahasa Inggeris’.

‘Ok kelas, kalau ‘I’ padan dengan ‘am’. I am’.

‘Kalau ‘he’ atau ‘she’ yang maksudnya Dia, padan dengan ‘is’. He is’.

Itu antara situasi-situasi yang berlaku di luar bandar. Ops, di luar lagi daripada luar bandar. Sekolah tempat aku mengajar tu, ada antaranya pelajar Siam. Memang di utara Kedah ramai orang Siam dan anak-anak mereka ini dihantar ke sekolah-sekolah kerajaan, macam juga orang melayu.

Sedikit pengalaman manis:

‘Sir, awat cepat sangat sir mengajaq kat sini? La ni baru kami rasa seronok sikit belajaq English’.

‘Sir. Lepaih sir keluaq dari sekolah ni, saya malaih mai sekolah lagi dah.Tak best dah lepaih nih’.

‘Sir, nanti kalau sir dah pi obersi, jangan lupa hantaq gambaq sir kat kami naa. Kami nak pi mesti tak buleh punya. Tengok gambaq sir main salji pun kami dah rasa best. Sir jangan lupa naa’.

‘Sir, nak ambik gambaq dgn Sir. Nanti takdak la kami teringat selalu kat sir’.

‘Ni sir, hadiah daripada kami. Kami share duit ramai-ramai ni sir’.

Menitis air mata aku bila aku bukak kotak hadiah tu, hadiahnya hanyalah sebuah jam loceng yang baru semalam aku nampak ada dijual di pecan sehari, harganya hanyalah sekitar RM2.

‘Sir, ni ada sorang budak dia lukih gambaq sir. Tapi dia malu nak Bagi sendiri kat Sir’.’Mana dia?’ aku tanya kembali. ‘Dia tak mau mai sekolah hari ni. Dia sedih’.

‘Ok kelas, hari ini hari last saya ajaq hangpa kat sini. Insha Allah Kita jumpa lagi. Kalau sapa-sapa nak kontek saya, saya bagi alamat emel. Kalau ada yang pi CC (cyber cafe) kat pekan tu nanti, tulih la emel kat saya. Tulih dalam bahasa Inggeris tau. Biaq salah pun takpa. Kalau dak, saya tak mau layan’.

Dan sehingga ke hari ini, memang ada yang menulis pada aku, tapi dalam BI yang dhaif. Takpalah, semangat kalian aku hargai.

KESIMPULAN MENGENAI SISTEM PENDIDIKAN DI MALAYSIA...???